Transport kontenerowy jest wygodnym i sprawdzonym rozwiązaniem dla importerów. Doskonale sprawdza się na trasach międzykrajowych i międzykontynentalnych. Sprawdź, czy Twoja firma także może korzystać z tego typu przewozu towarów.
Transport kontenerowy — co to jest
Transport kontenerowy to sposób na przewóz towarów. Realizowany jest za pomocą kontenerów o różnych wielościach 20’, 40’HC, które zapewniają wysoki poziom ochrony przewożonego ładunku. Kontener 20 stopowy pomieści 11 europalet lub 9 do 10 palet przemysłowych. Kontener większy – 40 stopowy może pomieścić 23-24 europalety i od 20 do 21 palet przemysłowych.
Kontenery przeznaczone są do przewozu nie tylko dużej ilości towarów. Występują w zróżnicowanej formie, dzięki której możliwy jest transport różnego rodzaju produktów. Najpopularniejszymi typami są kontenery typu open-top, chłodniczy i platforma. Kontenery pozwalające na przewóz produktów w temperaturze kontrolowanej (od -35st.C do +30 st. C) umożliwiają przewóz artykułów spożywczych oraz innych towarów wrażliwych na zmiany temperatur.
Transport kontenerowy może mieć jeszcze innych wymiar — dostosowany do potrzeb przewozu mniejszej ilości towarów, niż pozwala na to objętość kontenera. Przedsiębiorcy mogą korzystać z usługi Full Coinainer Load — czyli usługi całokontenerowej oraz z Less Than Container Load – czyli drobnicowej. Z FCL mamy do czynienia wtedy, kiedy dotyczy jednego odbiorcy. LCL to przesyłki do kilku odbiorców zlokalizowane w jednym kontenerze. Takie udogodnienie zwiększa zakres firm korzystających z kontenerowych usług transportowych. Warto jednak dodać, że tradycyjnie transport tupu FCL jest korzystniejszy cenowo.
Transport kontenerowy w usługach multimodalnych
Kontener doskonale sprawdzają się w transporcie multimodalnym, czyli takim, który wykorzystuje co najmniej 2 środki transportu. Doskonałym przykładem są transport multimodalny oparty na frachcie morskim lub kolejowym w usługach door-to-door. Te środki transportu wykorzystywane są powszechnie na najdłuższych trasach transportowych — także tych międzykontynentalnych np. relacji Polska- Chiny. W powyższych przypadkach najdłuższą trasę kontener pokonuje pociągiem lub statkiem, jednakże dostawa do terminala przeładunkowego od producenta i następnie z hubu do odbiorcy realizowana jest za pomocą samochodów ciężarowych.
Dlaczego kontenery sprawdzają się w spedycji multimodalnej? Kontenery to nie paczki — posiadają standaryzowane wielkości pozwalające na dokładne zaplanowanie przestrzeni ładunkowej. Ponadto są stosunkowo proste w transporcie oraz przeładunku z jednego środka transportu na drugi. Wymagają prostej i zautomatyzowanej obsługi, w przeciwieństwie do przeładunku standardowych paczek. To sprawia, że podróż kontenerem jest szybsza i tańsza, niż przewóz pojedynczych paczek.
Ile trzeba zapłacić za transport kontenerowy?
Jak już wspominaliśmy, przewóz za pomocą kontenerów jest prostszy i tańszy, niż pojedynczych towarów. Jak cenowo kształtuje się przewóz kontenerów? Tu wydatek jest uzależniony od wybranej usługi oraz zastosowanych środków transportu. Transport kontenera na trasie Polska-Chiny zrealizowany za pomocą ekspresowego pociągu towarowego to koszt rzędu 7-9 tys. USD. Przewóz kontenera koleją w formacie door-to-door, czyli od producenta do odbiorcy trwa niespełna miesiąc i zazwyczaj zamyka się w czasie 24-26 dni. Transport morski jest znacznie dłuższy — i zazwyczaj przekracza okres 2 miesięcy. Co ważne, jest także droższy. Obecnie za przewóz 1 kontenera statkiem to koszt rzędu 9-11 tys. USD.
Przy organizacji transportu międzykontynentalnego realizowanego kontenerami warto skorzystać z usług doświadczonych firm spedycyjnych, które wesprą Twoją firmę w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań zarówno na poziomie cenowym i czasu przewozu. Dobry spedytor zaproponuje taki środek transportu, który będzie dostosowany do potrzeb i możliwości Twojej firmy, niezależnie czy będziesz potrzebować transportu FCL czy LCL.